A 2013-as Genfi Autószalonon volt első ízben látható az FT-86 Open tanulmányautó. A kifejezetten vezetőközpontú, lélegzetelállító GT86 világra szóló sikere nyomán született meg az FT-86 Open tanulmány, amit azért alkotott meg a Toyota, hogy felmérje: hogyan fogadná a piac a ‘boxer’ orrmotoros, hátsókerékhajtású, 2+2 üléses sportkocsi kabrió változatát.
Az FT-86 Open tanulmányautó a kabriózás utánozhatatlan örömével fűszerezi meg a GT86 élénk, jól kiaknázható teljesítményét és élvezetes, robbanékony dinamizmusát. A 4240 mm hosszú, 1775 mm széles, 1270 mm magas és 2570 mm tengelytávolságú FT-86 Open többrétegű vászontetőt és üvegből készült hátsó szélvédőt kapott. A GT86-hoz hasonlóan a tanulmányautó is 2+2 üléses; a hátrahajtott tető a fixen beépített hátsó ülések mögötti rekeszbe kerül, ami alig vesz el helyet a csomagtérből.
A tiszta fehér és a tengerészkék színek közti erőteljes kontrasztra épülő színösszeállítás arra szolgál, hogy a teljesítményt eleganciával ötvözve felidézze a divatvilág fővárosa, Milánó szellemiségét és atmoszféráját. A koncepcióautó elegáns, fehér külső fényezése, tengerészkék vászonteteje és szintén hófehér belső kárpitozása egyszerre kelti a luxus és a sportosság benyomását. Ugyanakkor a szőnyegek – egyértelmű utalásként az első helyezésért járó díjra – aranyságra színben pompáznak.
Az FT-86 Open tanulmányautó a GT86 padlólemezére és hajtásláncára épül, vagyis a világ első, boxer hengerelrendezésű, D-4S befecskendezési technológiával működő motorja hajtja – egy 1998 cm3 lökettérfogatú, alacsony tömegközéppontú, nagy fordulatszámú szívómotor, amelynek literenkénti fajlagos teljesítménye 100 lóerő. A motor a hátsó kerekeket hajtja, s a nyomaték egy rövid úton mozgó, ‘egyetlen csuklómozdulattal kapcsolható’ kézi kapcsolású váltón vagy a világ leggyorsabb (mindössze 0,2 másodperces) váltófül-vezérlésével működő, hatfokozatú automata sebességváltóján keresztül jut el a hátsó tengelyhez. A MacPherson első rugóstag és a kettős keresztlengőkaros hátsó futómű révén az autó rendkívül pontosan irányítható, azonnal reagál a kormányparancsokra és kiválóan uralható; az elektromos szervokormány 13:1 arányú áttételezése olyan gyors és közvetlen, mint egy versenyautóé; a négy nagyméretű tárcsafék különlegesen jó pedálérzetet biztosít.
Már a GT86-ot is úgy tervezték, hogy egy kabrió megalkotását is számításba vették – jó példa erre a keret nélküli ajtók alkalmazása –, ezért a szerkezeti merevségre várhatóan nem gyakorol majd jelentős hatást, ha az autót nyitott tetős konstrukcióvá alakítják. Szinte tökéletes, 53:47 arányú súlyelosztásának köszönhetően a GT86 a legkisebb kormánymozdulatra, fék- vagy gázparancsra is kezesen reagál, tömegközéppontja pedig ultra-alacsony: mindössze 460 mm. A vászontető alkalmazásával a tömegközéppont nyilvánvalóan még alacsonyabbra kerül, ám további részletes mérnöki elemzésre lesz még szükség ahhoz, hogy a kabrió súlyelosztása megegyezzen a kupé értékeivel. A széles körű tömegcsökkentésnek köszönhetően GT86 súlya mindössze 1257 kg, teljesítmény/tömeg aránya pedig tonnánként 160 lóerő. Egy viszonylag kisméretű erőforrással hajtott autó esetében alapvető fontosságú a lehető legjobb teljesítmény/tömeg arány kialakítása, ezért a kabrió megalkotásának egyik lényeges eleme, hogy a nyitott tetős változat ne legyen nehezebb, mint a kupé.