Az exkluzív olasz autómárkákkal kapcsolatban a legtöbben a Ferrarira és a Lamborghinire gondolnak egyből, pedig a Maserati fél évszázaddal náluk is öregebb, hiszen 100 évvel ezelőtt Bolognában alapították. A Maserati néhány héttel a december elsejei évforduló előtt egy nagyszabású rendezvénnyel pedig meg is ünnepelte a 100. születésnapját.
A több száz Maserati tulajdonos, kereskedő, alkalmazott, újságíró és rajongó számára a cég egy egyhetes centenáriumi rendezvényt szervezett Bolognában, Modenában, Cremonában és Torinóban. Az ünnepségek Bolognában a Via de’ Pepoli 1-ben kezdődtek, ami a Maserati első otthona volt. A szerény épület az óvárosban áll nem messze a Neptun-kúttól, ami a Maserati szigonyos jelképét inspirálta.
A Maserati testvérek, Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore és Ernesto mind rajongtak az autókért és az autóversenyekért, ezért kétliteres versenyautókat építettek a Diatto gyár számára. 1926-ban azonban a Diatto kiszállt az autósportból (három évvel később csődbe is ment Olaszország egyik legrégibb ipari vállalata) ezért a Maserati kénytelen volt elkészíteni az első saját autóját, az 1500 köbcentis Maserati Tipo 26-ot, amivel Alfieri 1926-ban kategória győzelmet szerzett a legendás Targa Florio versenyen.
1937-ben a Maserati család végül eladta az autógyárat az Orsi családnak, a gyár pedig két évvel később egy új létesítménybe, Modenába költözött. Modena sokak szerint az olasz autógyártás szíve, hiszen ez volt a szülőföldje Enzo Ferrarinak is, a Commendatorre pedig itt építette fel első kis istállóját. 1968-ban a Citroenhez kerülő, majd az 1973-as olajválság alatt majdnem csődbe menő (az olasz kormány mentette végül meg, hogy 1975-ben a De Tomasóhoz, majd az amerikai Chryslerhez kerüljön egy rövid időre) Maseratinak kalandos sorsa volt, míg végül 1993-ban a FIAT égisze alatt végre révbe ért.
A veterán Maseratik modenai felvonulását és egy vacsorát követően Cremonában egy koncert, majd Torinóban a Nemzeti Automobil Múzeum következett, ami után a meghívottak a Maserati jövőre vonatkozó terveibe is bepillantást nyerhettek. A mindig is kis szériás gyártónak számító Maseratinak pedig nagyon ambiciózus céljai vannak, 2018-ra ugyanis évi 75 000-re szeretnék növeli az eladásokat.
A Maserati első 100 évének a története valóban figyelemreméltó, a kis cég ezalatt nagyon sok emlékezetes autót, és versenyautót készített, amik beírták magukat az autógyártás történetébe. A Maserati 1937 és 1940 között legyőzhetetlen volt a Targa Florio versenyen (Maserati 6CM 1937-1939, illetve 1940-ben a Maserati 4CL), két egymást követő győzelem az Indianapolisi 500-as versenyen (1939 és 1940 Wilbur Shaw) a Maserati 8CTF-fel, F1-es világbajnoki cím 1957-ben Juan Manuel Fangio révén a legendás 250F-fel.