Mazda MX-5: Negyedszázados

A Mazda MX-5 nem minden ok nélkül a legnagyobb darabszámban eladott sportautó a világon. Ez a több díjjal is jutalmazott, nyitható tetejű autó igazi roadster: kiemelkedő agilitás és menetdinamika jellemzi, teljesítmény–tömeg aránya optimális, és a hátsókerék-hajtás izgalmas érzést nyújt. Immár 25 éve!

Az 1980-as évek elején olyan hatalmas lépésnek számított már pusztán a gondolat, hogy roadstert építsenek (a műfaj gyakorlatilag egy évtizeddel korábban kihalt), csaknem tíz évbe telt, mire megvalósult a terv. 1986-ban, hosszas elemzéseket követően a Mazda úgy döntött, épít egy kompakt, könnyű, orr-középmotoros, hátsókerék-hajtású roadstert. Felépítését a 60-as, 70-es évek stílusos roadsterei ihlették, és a Mazda ezek értékeit használta fel új modelljéhez; nemes vonalak, könnyű építés, nyitott karosszéria – egy autó, melyet öröm vezetni.

Mazda MX-5 25 év1989. február 9-én, a Chicago-i Autószalonon leplezték le az első generációs Mazda MX-5-öt. Az MX-5 a tökéletes roadster minden ismérvével rendelkezett: könnyű volt, mozgékony, kiegyensúlyozott, és a legtisztább vezetési élményt nyújtotta. Megjelenésével és felnyitható lámpáival azonnal belopta magát a világ roadster-rajongóinak szívébe.
De amellett, hogy egy olyan piaci szegmenst élesztettek újra, melyről már azt hitték, rég kihalt, az MX-5 műszaki megoldásai, gazdaságos fenntartása, minősége és megbízhatósága igazán kedveltté tették a vásárlók körében.

A hagyományoktól elrugaszkodó gondolkodásunk kifejezéseként ez a sportautó a japán Jinba Ittai eszmeiséget – „a ló és a lovas egységét” testesíti meg. Ez az a különleges kapcsolat az autó és vezetője között, amitől a Mazda MX-5 modell olyan közvetlen, gyors és öröm vezetni.

Mazda MX-5 25 év1993-ra a barátságos kis Mazdának köszönhetően újjászületett a kétüléses roadsterek kategóriája, az MX-5 pedig kezdett kultikus sportautóvá válni. A Mazda ugyanabban az évben új, erősebb 1,8-as motort vezetett be. A második generációs MX-5 1998-ban mutatkozott be, az eredeti recept finomításaként.

Mazda MX-5 25 évA 2005-ben bevezetett, harmadik generációs modellt a rendkívül szigorú gramm-stratégia mentén fejlesztették, melynek köszönhetően a nagyobb karosszériamerevség és gazdagabb felszereltség dacára azonos járműtömeget értek el. Egy évre rá megjelent az MX-5 Roadster Coupe, amely a motorosan mozgatható keménytető mellett is sikeresen megőrizte a jellegzetes roadster-jegyeket. A keménytető csupán 37 kilogrammot nyom, a mozgatószerkezetet is beleértve, és nem rabol el több helyet a csomagtartóból. Így aztán megmaradt a vászontetős kivitel ideális 50:50 arányú tömegelosztása, valamint 150 literes csomagtartója. Ennek köszönhetően tulajdonképpen már két agilis, nyitott sportkocsit takar az MX-5-ös paletta.

Mazda MX-5 25 évKülönleges Mazda-weboldal érhető el, mellyel a márka legendás MX-5 roadsterének állít emléket. A 25. születésnap alkalmából létrehozott weboldal segítségével végigkísérhetjük a modell – mely a világ legkedveltebb nyitott tetejű kétüléses sportautója – múltját, és kitekintést kaphatunk a jövőről is a fejlesztésen dolgozó mérnökök üzenetein keresztül.
Idén ünnepli huszadik évfordulóját a Mazda MX-5, az az autó, amelyet a Guinness Rekordok Könyve minden idők legnagyobb példányszámban eladott kétüléses sportkocsijaként említ (jelenleg 850 000 eladott autó). A modell 1989-es bevezetése óta összesen 855 000 darab készült az autóból, ebből 254 000 Európában talált gazdára (2008 novemberéig). Ebben a két évtizedben az MX-5 összesen 178 jelentős autóipari elismerésben részesült. Ez alól a mostani, harmadik generációs modell sem kivétel, összesen 58 díjat tudhat magáénak – köztük megválasztották a 2005-2006. év Japán Autójának, illetve a Top Gear magazin szavazásán a 2005. év roadsterének.

Oszd meg!

Vélemény, hozzászólás?